Зворотний зв’язок
Серйозний аспект тестування, значення якого зростає з розвитком онлайн-тестування, в результаті котрого досліджуваний може не отримати жодної інформації про власні результати. Крім того, часто неможливим являється навіть виявлення власного невдоволення.
Зворотним зв’язком називається процес, що відбувається після проведення тестування та інтерпретації його показників і полягає в поясненні людині її результатів. Це надзвичайно важливо з огляду на низку причин:
- при певній розвиваючій роботі обговорення актуальних результатів стає початком процесу покращення;
- це чесно по відношенню до досліджуваних, котрі мають право отримати корисну інформацію після того, як відкрили перед дослідником свою душу;
- це залишає у досліджуваного позитивні враження. Результати досліджень свідчать, що організації, які надають зворотній зв’язок навіть тим кандидатам, котрі не пройшли відбір, оцінюються як більш професійні. Шукачі високо цінують отримані поради та рекомендації.
Нещодавні дослідження виявили деякі протиріччя в цій сфері:
- враховуючи те, що інтернет дозволяє проводити дослідження на відстані, безпосереднє надання зворотного зв’язку іноді буває просто неможливим;
- з іншого боку, при проходженні онлайн-тестування людина може отримати зворотній зв’язок в електронному вигляді. На сьогоднішній день розроблено значну кількість програм, котрі надають готову інтерпретацію для різних тестових показників. Деякі з них навіть здатні надавати різні типи звітів: для кваліфікованих експериментаторів і дослідників та для непрофесійних користувачів, досліджуваних;
- онлайн-дослідження кандидатів при професійному відборі дає змогу оцінити більшу кількість шукачів. Використання таких тестів на попередньому етапі відбору дозволяє якомога більшій кількості людей прийняти участь у тестуванні. Очевидно, що в такій ситуації надання кожному досліджуваному індивідуального зворотного зв’язку являється неможливим;
- комп’ютерні програми автоматично здійснюють первинну обробку результатів — сортування показників та представлення стандартних інтерпретацій, проте надання повноцінного глибинного зворотного зв’язку — це основна задача дослідника;
- непоганим варіантом надання індивідуального зворотного зв’язку являються відео-конференції.
Навички надання зворотного зв’язку являються певним узагальненням по відношенню до навичок проведення тестування, тим не менш, вони мають складати основу професійних умінь кваліфікованого дослідника чи діагноста.