Норми

Норми — це те, з чим порівнюються показники людини, коли вона проходить нормативний тест. Вони містять таблиці, що дозволяють переводити первинні бали у стандартні, які, в свою чергу, можуть бути порівняні з показниками інших людей.

Норми розробляються на основі проходження тесту надзвичайно великою кількістю людей та аналізу їх результатів.

Існують чіткі вказівки, з приводу того, яка мінімальна кількість людей має взяти участь у дослідженні, щоб на основі їх результатів можна було розробити норми, придатні для серйозної валідної методики. Фактично, ця кількість варіюється від декількох тисяч для тестування в системі освіти до декількох десятків для клінічних тестів психічних станів.

Інформація з приводу нормативних груп, представлена у посібнику до методики дозволяє зрозуміти, наскільки конкретний тест здатен реалізувати поставлені перед ним цілі.

В тесті, наприклад, можуть бути представлені загальні параметри населення країни. На основі цього створюється репрезентативна вибірка, котра відтворює структуру населення за віком, рівнем освіти, етнічною приналежністю, місце проживання тощо. Крім того, можуть використовуватись специфічні норми (успішні художники, співробітники технічного обслуговування повітряних суден, директори). Досвідчені користувачі тестів можуть розробляти власні норми, що відносяться до конкретної групи або структурного підрозділу в організації. Тим не менш існують деякі технічні труднощі, пов’язані з інтерпретацією тестових показників, основаною на дуже специфічних, вузьких нормативних групах.

Працюючи з будь-яким тестом, в першу чергу варто переглянути опис нормативних груп та порівняти їх з відповідною вибіркою.

Деякі нормативні групи потребують модернізації та оновлення. До них належать такі параметри, як місце роботи, рівень освіти, соціальний статус досліджуваного, а також мова тестування. Набагато простіше оновлювати норми в комп’ютеризованих тестах, а ніж у традиційних, паперових, до яких розробники часто включають нормативні додатки — дані отримані після публікації тесту та не включені до основного змісту посібника.

Переведення первинних балів у стандартні являє собою складний процес, котрий вимагає зорового напруження і надзвичайної уважності та передбачає використання нормативних таблиць представлених в кінці посібника. Сьогодні, ці процеси за людину все частіше виконує комп’ютер.

3

I

Q

А

Б

В

Г

Д

Е

Є

Ж

З

І

К

Л

М

Н

О

П

Р

С

Т

У

Ф

Ц

Ч

Ш

Я